Amikor már régóta érlelődik bennünk egy ötlet, majd úgy látjuk, hogy van lehetőségünk előrébb lépni a megvalósításában, hajlamosak vagyunk belecsapni a közepébe, alaposabb tervezés nélkül.
Van azonban néhány módszer, amivel biztosíthatjuk azt, hogy megfelelő, reális, elérhető célokat tűzünk ki magunk elé. Ezeket SMART céloknak hívjuk, nem csak azért, mert okos dolog ez alapján megtervezni a célkitűzéseidet, de azért is, mert 5 tényezőből áll, és ezekből alakult ki a betűszó. Ennek a módszernek a legfőbb célja az, hogy pontosan meg tudj határozni egy célt, majd azt is el tudd dönteni, hogy mennyire lett sikeresen megvalósítva.
Nézzük meg, hogy mik ezek, és hogyan tudod te is felhasználni ezt a módszert!
Specifikus, konkrét
Legyen egy jól meghatározott, körülírható célod. Például az, hogy „vállalkozó legyek”, nem ilyen, de ha azt mondod, hogy „fél éven belül vállalkozó leszek, megnyitom a fodrászatom és az első 3 hónapban legalább 20 visszatérő vendéget gyűjtök össze” már egy sokkal konkrétabb, felfoghatóbb cél.
Mérhető
A kitűzött célból látnod kell, hogy mi alapján tudod a legalaposabban mérni a célod megvalósulásának mértékét. Az előző példára visszatérve lehet az, hogy egy hét alatt hány új vendéget sikerül szerezned, vagy, hogy hányan térnek vissza a korábbi vendégeid közül.
Természetesen ezeket mindenkinek magának kell látnia, hogy mivel tudja igazán felmérni a céljai sikerességét. Ha nem találsz egyet sem, akkor valószínűleg rosszul tűzted ki az eredeti célod.
Akció orientált, elérhető
A célod legyen elérhető, azaz reális. Az, hogy fél éven belül ki akarok építeni egy sikeres üzlethálózatot az országban, nem feltétlenül tartozik ebbe a kategóriába, kivéve, ha hatalmas tőkéd van, bár még akkor is nehezen kivitelezhető.
Olyan célt fogalmazz meg, amit valóban el tudsz érni a rendelkezésedre álló erőforrásokkal és tudással.
Reális, releváns
Ez a pont talán az egyik legfontosabb abból a szempontból, hogy végig is tudd vinni az utat a kitűzött célig. Azaz: legyen releváns. Abból a szempontból legyen releváns, hogy legyen benne érdekeltséged, legyél tőle izgatott, szeresd csinálni, és így könnyebben maradj motivált. Például, hiába van sok pénz a webshop általi kereskedelemben, ha nem értesz hozzá és nem is érdekel, míg van egy olyan végzettséged, amit szeretsz is csinálni, de talán egy kicsit később érnek be az eredmények.
Terminalizált, határidőhöz kötött
Mindenki ismeri a halogatás veszélyeit – ma nem jó, nincs kedvem, holnap elkezdem, kicsit kitolom, stb.
Tűzz ki magadnak egy határidőt, amihez mindenképpen tartod magad – ezt is fogalmazd bele a célodba, amit így végül sikerül felállítanod.
Ha esetleg egy nagyobb célod van, akkor azt is csinálhatod, hogy lebontod kisebb részekre, és azokra fogalmazod meg a fentieket, és dolgozod ki. Valahol vezesd, egy füzetbe, naplóba, excel táblába, hogy mivel mi, mennyi, mikorra várható a célod, és folyamatosan frissítsd, hogy hogy állsz vele.