A napokban fodrászkellékek után kutattam, ugyanis egy kis változáshoz volt kedvem, és úgy döntöttem, hogy ez a hajszínemet fogja érinteni. Ismertem korábbról egy kiskereskedést, ahonnan jó minőségű termékeket lehet beszerezni, de eldöntöttem, hogy egy kicsit utánanézek más lehetőségeknek is.

Emiatt több hasonló webshopot is átnéztem, igyekeztem megtalálni a nekem szükséges termékeket. Egy idő után azonban eléggé frusztrált lettem, amit először észre sem vettem, majd realizáltam: egyszerűen használhatatlan keresőmotorja volt szinte az összes webáruháznak, amit találtam.

Ha beírtam egy szót, nem adta ki azokat a termékeket, aminek a nevében biztos voltam, hogy benne van. A szűrő funkciók teljesen irreleváns módon voltak beállítva, semmi haszna nem volt a kategóriáknak számomra. Egyszerűen annyira felbosszantott a végére az egész, hogy teljesen elment a kedvem a vásárlástól.

Pár nappal később újból nekiálltam nézelődni, és nagy nehezen sikerült kiválasztanom a szükséges termékeket, azonban nem voltam elégedett. Nem éreztem úgy, hogy az adott kategóriában minden opciót ismerek, ami számomra elérhető lehet, így nem is tudtam azt érezni, hogy ez számomra a megfelelő termék. Amikor vásárlásra készülök, szeretem ismerni az opcióim teljes körét (legalábbis az oldalon belül), így össze tudom hasonlítani az elérhető termékeket funkciókban, árban, és akár egy-egy márkát is így meg tudok ismerni.

Itt azonban teljes mértékben hiányérzetem volt, és a szomorú az, hogy a többi oldalon, amit találtam, a helyzet még ennél is rosszabb volt, fél perc után felhagytam a próbálkozással. A rendelésem leadása után kaptam egy visszaigazoló e-mailt, amiben semmi tájékoztatás nem volt arról, hogy mennyi időn belül vehetem át a terméket, kapok-e még további értesítést, vagy egyáltalán mire számíthatok, majd pár nap múlva kaptam egy értesítést, hogy az egyik termék nincs raktáron, de megrendelik nekem, ha szeretném. (Itt ötlött fel az újabb probléma: a webshopban az sem látszik, hogy melyik termék van raktáron, és melyik nincs.)

Ezek után rettenetesen lassan reagáltak az e-mailjeimre, és már azt fontolgattam, hogy lemondom a rendelést. Ekkor azonban megkaptam az értesítőt, hogy átvehetem a termékeket. Elmentem a boltba, itt az eladók nagyon aranyosak voltak, egyetlen kis botlás volt, amikor elírták a nevem a kézzel írt számlán. De úgy döntöttem, ezt már elengedem.

Egyébként a termékek kipróbálásra kerültek, mind nagyon jó minőségű volt és könnyen használható, de vajon megéri? Fogok még náluk vásárolni? Nem vagyok biztos benne.

És, hogy mi is ebből a tanulság? Két dolgot is felemlegethetünk, és nem csak webshoposoknak lehet érdekes. Kezdjük azonban először velük.

NEM elég egy weboldal, amin lehet vásárolni. NEM elég „csak” lefejleszteni, mert „úgyis magától menni fog”. A marketing részével is foglalkozni KELL. (Idáig egyébként minden webshopra igaz.) Legyen felhasználóbarát, könnyen kezelhető és intuitív, mert el nem tudod képzelni, mennyi vásárlót veszíthetsz egy rossz webshoppal, főleg, ha csak az működik, és még üzleted sincs. Ha nem tudod, milyen egy jó webshop, járj utána, vagy kérj tanácsot! Vedd rá az ismerőseidet, hogy próbálják ki, próbáljanak megtalálni egy-egy terméket, és miután éles az oldal, akkor is legyen platform a látogatóknak visszajelzést adni! Ne félj a kritikától, abból tudsz épülni.

Nem webshoposoknak is nagyon sok tanulság levonható ebből. Ha bármilyen akadálya van a vásárlásnak, vagy a legkisebb kellemetlenséggel, nehézséggel találja szemben magát a vevő, nagy rá az esély, hogy nem fog vásárolni! És nem csak online, de ha például nehezen megközelíthető az üzleted, vagy nincs eléggé kitáblázva.

A másik kiemelendő pont pedig a kommunikáció. Ez minden esetben fontos. Mind az automatikus levelek, mind a személyes kommunikáció nagyon jól kell, hogy működjön, mert vagy nem fognak komolyan venni, vagy egyszerűen megunják, hogy nem halad előre semmi. Folyamatosan reagálj, vagy, ha neked nincs rá időd, vegyél fel rá valakit, aki ezeket kezeli.

Mindig próbálj meg javítani, kutatni a lehetőségeket, hiszen ha vállalkozásról van szó, sosincs olyan, hogy „kész”!

Halasi Nóra

Kommunikációs gyakornok

Rólam:

“Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetemen végzem a tanulmányaim Nemzetközi gazdálkodás szakon, azonban mindig is élveztem a kommunikációs és a kreatív folyamatok fejlesztését, így elkezdtem az írás és a közösségi média-felületek iránt érdeklődni. Jelenleg is főleg ezzel foglalkozom, legyen szó ennek a stratégiájáról vagy kivitelezéséről.”