Felmerült egy téma az MnT Marketing Clubban, amiről érdemes beszélni és elgondolkodni. Pontosabban mindenkinek érdemes tisztában lennie azzal, hogy milyen személyiség típus, és ahhoz milyen értékesítési megoldás passzol/passzolhat. Biztosan sok kategóriát állíthatunk fel a témában, de most alapvetően két részre bontanám a dolgot.

Vannak olyan típusok, akik inkább befelé fordulóak, kevésbé szeretnek nyitni, nem szeretnek idegen embereket megszólítani, nem vágynak arra, hogy rengeteg új kapcsolatra tegyenek szert és kifejezetten rosszul vannak attól, hogy idegen embereket kell felhívni és megpróbálni értékesíteni egy terméket vagy szolgáltatást. Ők az introvertált típusok. Statisztikai adat nem áll rendelkezésemre, de szerintem inkább ők lehetnek többen. Az ilyen típusú embereknek nem fekszik az a stratégia, hogy ők mennek a vevő után, sokkal inkább fordítva. Számukra az a nyerő stratégia, ha olyan érdeklődőkkel kell csak kapcsolatba kerülniük, akik már jól informáltak, sok mindent tudnak a termékről/szolgáltatásról és már legalább a vásárlást fontolgatja. Nagyjából már csak egy lökés hiányzik ahhoz, hogy megtörténjen a vásárlás.

Persze ezt el is kell érni valahogyan. Egy Facebook hirdetéstől még nem valószínű, hogy felmelegített érdeklődők (Lead-ek) fogják szétégetni a telefonvonalat. Ez egy hosszabb távú folyamat, ami a brandépítésről és az edukálásról szól. Meg kell teremteni a bizalmat és a lehető legtöbb információval kell ellátni az érdeklődőket, hogy kellően megalapozott döntést tudjanak hozni. Itt kap súlyos szerepet a kommunikáció, amiről korábban már írtam, itt el is olvashatod: http://www.mntkft.hu/2018/07/13/kommunikacio/.
Az értékesítés ezen ciklusa ma már online megy végbe. Az érdeklődők jelentős része nem is akar személyesen kapcsolatba kerülni a másik féllel, hiszen egyelőre csak tájékozódni szeretne. Mint amikor bemész egy üzletbe a plázában körülnézni, de egyáltalán nem akarod, hogy rajtad lógjon egy eladó, azt éreztetve veled, hogy jó lenne, ha vásárolnál. Tehát online kell megoldani, hogy minden fontos információt biztosítsunk az érdeklődőknek, és azt is, hogy ezt a kommunikációt képesek legyünk folytatni, hiszen első kontaktra nem sok eséllyel lesz deal. Ráadásul ezt manuálisan képtelenség folytatni, tehát egy automatizált rendszerre is szükség lesz: jól differenciált online hirdetések, egy honlap, ami gyűjti a látogatók adatait, egy marketing szoftver, ami képes email kampányokat küldeni, és jó sales oldalak, amik végül el is fognak adni.

A másik személyiség típus az extrovertáltak csoportja. Ők baromi nyitottak, magasabb vérmérsékletűek, nem szeretik a monotonitást, a tétlenséget, simán megszólítanak bárkit és bármiről elbeszélgetnek. Nekik a lassú brandépítős, edukációs vonal nem fekszik, nem lesz hozzá türelmük. Ők inkább mennek és intézik személyesen a dolgot. Nekik az sem probléma, ha falakba ütköznek, bemásznak az ablakon. Azonban nagyon fontos, hogy ha pusztán ezzel a nyomulással akarnak eladni, akkor elképesztő mennyiségű embert kell megszólítaniuk, mert erre csak nagyon kevesek kíváncsiak. Tehát kicsi az esélye, hogy ezzel a megoldással kellő üzletet fog összehozni. Nekik is növelniük kell az esélyüket. Ehhez szükség lesz valami féle marketing támogatásra. Méghozzá abban a formában, hogy a marketingnek kell megállapítania azt, hogy kik azok, akik nagyobb eséllyel fognak végül kötélnek állni. A marketingnek kell figyelnie azt, hogy kik mutatnak valamilyen érdeklődést és sokkal hatékonyabb, ha ezeket az illetőket célozza az ilyen személyiségű értékesítő. Ezzel szemben az introvertáltak nem keresik meg az érdeklődést mutatókat (pl. felment a honlapra, letöltötte az ingyenes anyagot, feliratkozott hírlevélre, stb.), hanem tovább kommunikálnak és tovább edukálnak, egyészen addig, amíg az érdeklődő meg nem teszi az első lépést.

Az extrovertált típusú embereknek is szükségük lesz a háttérre. Annak ellenére, hogy személyesen teszi meg a nagyobb lépéseket, a potenciális vevők meg fogják nézni a weboldalt, a tartalmakat, csekkolja a referenciát, stb. Tehát releváns háttér nélkül nem sokra fognak menni. Az ő eszközük egyébként a self-branding. Ők főleg saját márkát építenek és magukat adják el. Nekik is fontos a tartalomgyártás, a kommunikáció. Ezt nem érdemes elkerülni. Nekik is fontos cél, hogy a piacon hiteles szakértőként tekintsenek rá, és ne porszívóügynökként.

Az, hogy vállalkozásodnak melyik út, módszer fekszik a legjobban, az business függő. Ha egy méregdrága orvosi műszert kell eladnod, amiből jó,bha kettő elmegy egy évben, akkor jobb, ha egy hard sales-est keresel, egy extrovertált típust. Ha valami tömegjellegű termékről van szó, ahol kellő infót tudsz adni a piacnak, akkor jobban járhatsz egy jólautomatizált rendszerrel, ami folyamatosan melegíti az érdeklődőket. Az viszont nem egy jó megoldás, ha minden háttér, tartalom, felkészülés nélkül ügynökösködni kezdünk. A világ összes pénze is kevés lesz, ráadásul a brandünknek sem teszünk vele túl jót.

Ha szeretnéd megismerni, hogy hogyan kell felépíteni egy profi, automatizált rendszert, ami a fenti folyamatban segít, akkor nézd meg az ehhez kapcsolódó anyagunkat és épts magadnak is egy hasolnló rendszert! Kattint ide a folytatáshoz…

Révész Christián

Üzleti tanácsadó

Rólam:

“22 évesen kezdtem el vállalkozni és saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy mennyire nehéz a megfelelő tudás nélkül sikeresnek lenni. Ennek hatására kezdtem el tudatosan képezni magamat, mint vállalkozó. Látva ennek eredményeit, szeretném ezt a tudást a legtöbb magyar vállalkozó számára átadni és segítséget nyújtani abban, hogy képesek legyenek elérni céljaikat. 8 éve foglalkozom gazdasági és üzleti képzésekkel, oktatással és tanácsadással.”

Mottóm: elsőre is sikerülhet álmaid vállalkozása!