Mielőtt nagyon nekiállunk a marketing tanulásnak, van egy nagyon fontos dolog (mondjuk az alapok mindenhol fontosak!) Az első és legfontosabb, hogy nagyon jól megértsük, sőt átérezzük azt, hogy mi is az a marketing. Akik részt vettek már általam tartott képzésen, azok tudják, hogy azzal szoktam indítani, hogy
MI IS AZ A MARKETING?
A legtipikusabb válaszok a reklám, az értékesítés, a vevőszerzés szokott lenni. Ennél tovább nagyon kevesen mennek. Tényleg baromi kevesen! Hirdetni már annál többen próbálnak, de el sem tudom képzelni, hogy mit várnak, ha nincsenek meg az alapok. A marketing sokkal több annál, mint hirdetés. Nehéz lenne ezt most egy mondatban leírni, de a lényeg az, hogy a marketing felel azért, hogy a vevők igényeit a lehető legmagasabb szinten elégítsük ki. Csak ez számít és semmi más. A vevői elégedettség. Az elégedett vevő jelenti azt, hogy elértük a nem anyagi célokat, és az elégedett vevő lesz az, aki beteljesíti az anyagi elképzeléseinket. A marketinghez tartozik MINDEN, ami ezért felel. Csak a teljesség igénye nélkül a marketing dolga, hogy
– felmérje a piacot és eldöntse azt, hogy pontosan kinek fogunk termelni/szolgáltatni
– felmérje a célpiac igényeit, problémáit, vágyait – enélkül nem létezik jó hirdetés, jó tartalom. Erről majd beszélgetünk bővebben, mert talán ennél nincs is fontosabb
– felmérje a konkurenciát és megállapítsa azt, hogy mi hogyan leszünk jobbak
– kialakítsa a terméket/szolgáltatást
– megállapítsa az árat
– megismertesse a terméket/szolgáltatást a piaccal
– kommunikáljon a vevőkkel
– visszacsatolást szerezzen és elemezze az eredményeket
– beépítse az eredményeket a fejlesztésbe
– megszervezze az ügyfélszolgálatot
– kezelje a meglévő vevőket
– megtudja, hogy a meglévő vevők esetleg miért cserélik le a vállalkozást
Vagy éppen kordában tartja a várakozásokat. Hogy ez mit jelent? Tegyük fel, hogy minden vágyam, hogy eljussak egy Michelin csillagos étterembe. Azt gondolom róla, hogy ott valami olyasmivel fogok találkozni, amivel addig még soha. A kielégülés eddig soha még csak nem is képzelt szintjét fogom megtapasztalni. Aztán eljutok oda, kipróbálom és megállapítom, hogy jó jó, de nem sokkal jobb, mint amit a nagymamám készít. És már meg is van az elégedettlen vevő. Mert nem azt kapta, mint amire számított. Pedig senki nem állított valótlan, egyszerűen többet gondolt a dolgoról, mint ami… Szóval a marketingnek még erre is figyelnie kell.
Nem mondom, hogy nem lehet marketing nélkül boldogulni (bár mindenki csinálja valamilyen szinten, maximum nem tud róla). Mindig van egy könnyen megszerezhető réteg, akik jönnek mennek. De ez általában csak arra elég, hogy saját magunkat foglalkoztassuk.
A másik megoldás az, ha keményen értékesítünk. Próbáljuk a legtöbb embert megszólítani, eladni valahogy. „ha kell, akkor van…” De itt van két nehézség:
– nagyon kevés embernek fekszik ez a szakma, és még kevesebben mondhatják el magukról, hogy jól is megy nekik
– ha az értékesítő leáll, nem keresi a föld alatt is a potenciális vevőket, akkor megáll az élet.
Mielőtt neki állunk hirtelenfelindulásból vállalkozni, lassítsunk és foglalkozzunk az alapokkal. Nem könnyű életben maradni, egyre több a képzett vállalkozó, akik tényleg tudják, hogy hogyan kell piacra lépni és egyre nagyobb piaci részesedést szerezni. Ismerkedj meg azokkal az alapokkal, amik segítségével a többszörösére növeled a siker esélyét! Olvass szakmai könyveket folyamatosan, elképesztő sebességgel lehet fejlődni!
Ha szeretnéd látni a mi megoldásunkat, akkor nézd meg azt az anyagunkat, amit kifejezetten úgy állítottunk össze, hogy bárki megértse az alapokat és saját maga is meg tudja tenni az első lépéseket: https://www.mntkft.hu/vallalkozz-sikerre/